دسته‌بندی نشده

تفاوت استیل 304 و استیل 316

تفاوت استیل304 و316

درجه 304 و 316 از نظر ترکیب شیمیایی ، ویژگی ها و ظاهر قابل مقایسه هستند. هر دو گزینه به دلیل دوام خود مشهور هستند و مقاومت بسیار خوبی در برابر زنگ زدگی و خوردگی دارند.

ویژگی اصلی تمایز بین این دو آلیاژ این است که ضد زنگ 316 حاوی مولیبدن است. این عنصر شیمیایی برای سخت شدن و تقویت فولاد مفید است. این آلیاژ همچنین نیکل بیشتری نسبت به 304دارد اما کروم بکار رفته در ان کمتر است

در بین این دو ، 304 محبوب ترین و همه کاره ترین فولاد ضد زنگ است. دلیل اصلی این امر مقاومت در برابر خوردگی بالای ان است.

استیل 316

مقاومت در برابر خوردگی ، غلظت بالای نیکل و کروم و استحکام زیادی دارد.

فرمول ان  حاوی مولیبدن اضافی است. این چیزی است که به مقاومت درجه 316 در برابر حفره کلرید ، قلیاها و اسیدها کمک می کند.

تفاوت اصلی استیل 316 در  ترکیب مواد است که شامل:

16 % کروم

10%نیکل

2 % مولیبدن

در مقایسه با 304 ، این آلیاژ گرانتر است. این به دلیل گنجاندن مولیبدن و محتوای نیکل اضافی است. با این حال ، به دلیل افزایش مقاومت در برابر خوردگی – به ویژه در برابر محلولهای کلر و کلریدها ، آن را جایگزین بهتری خواهید یافت.

ویژگی های فوق آلیاژ 316 را به ماده ای مناسب در محیط هایی با مواد خورنده قوی و یا در معرض نمک تبدیل می کند. در اینجا کاربردهای معمولی آلیاژ فولاد ضد زنگ 316 عبارتند از:

قطعات دریایی

سبدهای فولادی ضد زنگ

تجهیزات پزشکی/جراحی

تجهیزات شیمیایی

تجهیزات دارویی

محوطه های برقی در فضای باز

عکس کلاژ تولید دارو

درجه 304 استیل از آلیاژهای فولادی ضد زنگ است که بسیار مورد استفاده قرار می گیرد و به دلیل دوام ، استحکام کششی و مقاومت در برابر اکسیداسیون و خوردگی مشهور است. نقطه ذوب فولاد ضد زنگ 304 از 316 بالاتر است اما با نزدیک شدن مواد به این درجه حرارت ، به تدریج استحکام کششی خود را از دست می دهد.

استیل 304

این عضو از خانواده فولاد ضد زنگ محبوب ترین است. به دلیل درصد کروم بالاتر ، مقاومت بسیار خوبی در برابر خوردگی دارد. ترکیب شیمیایی نسبی فولاد ضد زنگ درجه 304 به شرح زیر است:

18 % کروم

8%نیکل

این فولاد ضد زنگ جدا از دو جزء اصلی ، ممکن است حاوی مقادیر محدودی منگنز و کربن نیز باشد. این اجزا آن را مقاوم در برابر اکسیداسیون می کنند.

سایر کاربردهای معمولی این آلیاژ فولاد عبارتند از:

روکش های چرخ

مخازن ذخیره سازی

درجه قالب بندی و تریم اتوماتیک

لوازم و تجهیزات آشپزخانه

محوطه های برقی

آشپزخانه از جنس استنلس استیل

مزایای بی شمار آلیاژ فولاد ضد زنگ درجه 304 آن را به یک ماده پرکاربرد تبدیل کرده است ، اما دارای اشکالات منحصر به فرد خود است. به عنوان مثال ، این ماده بر اساس موقعیت فعلی آن بسیار مستعد سوراخ شدن و خوردگی است. قرار گرفتن در معرض محیط های شور و محلول های کلرید توصیه نمی شود. فقط 25 پی پی ام کلرید برای کاتالیزاسیون خوردگی حفره کافی است.

به طور کلی ، اگر به دنبال مقاومت نهایی در برابر خوردگی هستید ، درجه 316 به شما پیشنهاد  میشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *